Maturity


Deník rozvinul ankety a na tu o maturitách jsem v duchu jeho požadované struktury reagoval. Zde je můj text upravený pro WEB:
Maturitní vysvědčení je dokladem úspěšného ukončení středoškolského studia. V průběhu času středoškolské studium degraduje až natolik, že je otázkou, zda takový doklad má ještě nějaký smysl. Ze základní školy, kde je vzdělání skutečně všeobecné, máme taky jen vysvědčení z posledního ročníku. Středoškolské vzdělání je ve své většině jen rozšířením základního vzdělání ve speciálním směru. Snad jen gymnázium rozšiřuje vzdělání do hloubky v širším směru, tedy i v matematice. Hledání náplně maturity, která by byla společná pro všechny střední školy je zcela mimo snahu vytvořit doklad o konkrétní středoškolské kvalitě jejího absolventa. Nemá ani smysl, když už nechceme a neumíme ani odhadnout jaké bude potřebné zařazení mladého člověka do pracovního procesu po dokončení studia.
Ta matematika nás trápí. Běžným životem degenerovaná správnost myšlení není školní matematikou napravitelná. Navíc bych nepřehlížel zřetelnou skupinu občanů, kteří si skutečně vystačí s „počty“ nabytými v základní škole, přestože vynikají jako tlumočníci, na prknech divadel, řemeslníci atp.
Nejen věda, ale i společnost se vyvíjí nesmírně rychle, takže k chápání dění ve společnosti matematika nestačí. Prognózy vývoje sotva odhadneme na 10 let, abychom byli schopni připravit učební plány odpovídající vzdálenějším potřebám. Budeme asi muset předpokládat, že se ve společnosti vytvoří menší množina studentů, kteří budou vědět, čím se budou chtít v budoucnosti zabývat, a tomu přizpůsobí i svoje vlastní (osobní) vzdělávací aktivity. Takže obecná výchova ať hlavně podněcuje k sledování vývoje společnosti a rozšiřování skupiny těch, kteří vědí, co chtějí a nechtějí se v životě jen bavit a nezodpovědně přiživovat. A nejde jen o technické obory, kterým scházejí zájemci právě dnes.
Ne povinnost, ale zodpovědnost je klíčové slovo pro konsolidaci společnosti. Dobrý učitel je studentům přínosnější, než sebelepší plán pro jednotnou maturitu. Neglorifikujme proto dnešní maturitu, zvláště ne tu jednotnou, která má vyhovovat jak gymnazistům, tak učňům. Maturitní vysvědčení si lze na některých (soukromých) školách koupit („toho nemůžeš vyhodit, vždyť jeho táta nás výrazně podporuje“). Středoškolské maturity bych proto zrušil. Jméno absolvované školy, resp. jméno učitele, by na vysvědčení mělo mít pro hodnocení uchazeče o práci (bude-li třeba) větší váhu než doklad, že složil jakousi maturitu.

ZPĚT na Rozličné texty