Projevy svobody a nesvobody


Definovat svobodu či nesvobodu je stejně těžké, jako definovat demokracii a jim podobné kategorie. Asi má i svoboda své formy, jako jsou různé ty formy demokracie. Svoboda nebyla vždycky kategorie nejvyšší. Přežití mělo u většiny větší hodnotu než být svobodný. Dav kdysi dávno snad ani nenapadlo, že jim svoboda schází. V novější době, kdy nesvoboda měla krutou podobu, vytvářela svoboda hrdiny, kteří za svobodu svoji i svých blízkých bojovali a umírali. Kde jsou ty časy! V současné době nejde jen o národnostní svobodu nebo o svobodu vyznání, ale jde často o svobodu prezentovat vlastní představu o svobodě, a ta snaha aktuálně dominuje, snad jako důsledek toho, že naše demokracie je především liberální – svobodomyslná. Prostor k projevení vlastní svobody je třeba na sociálních sítích, nebo ve společenstvech vytvořených ad hoc tak snadno, jak snadná je dnes komunikace mezi jednotlivci. Je ale ten demonstrující dav skutečně množinou jedinců s vlastním stejným postojem ke svobodě, resp. k její absenci? Není to zase jen zmanipulovaný dav? Těžko soudit. Manipulaci podléháme všichni a jen ti sebevědomější si to nechtějí připustit. Vzpomněl jsem, že demokracie má mnoho forem a svoboda má několik stupňů v závislosti na velikosti klece nesvobody, vytvářené opět tou ani nevnímanou propagandou. Spousta občanů se cítí až nadmíru svobodná o dovolené někde v Dubaji, když si vzpomene na výjezdní doložky nedávné doby a nevadí jim nesvoboda těch, kteří si takovou dovolenou nemohou dovolit. Tento aspekt výrazné nesvobody chudých je většinou zcela přehlížen a řeší ho jen vlády, nikoliv dav v ulicích. V ulicích rádi řešíme svobodu být rádci vládnoucím orgánům. Je to lákavé, protože na rádce nepadá žádná zodpovědnost za navrhovaná řešení a připadáme si moudří. Já osobně bych si přál být trvale napojen na kanystr krve. Když ji nemám, mám si naříkat nad nesvobodou a špatně řízeném zdravotnictví? Nikoliv. Mám ještě rozum. Vzpomínám si, jak nedávno byla rouška spojována a davem naříkána, jako symbol nesvobody mluvit. Pominulo to a mnozí si dnes myslí, že rouška je zase jiným zlem, ale to pomine stejně jako byl ten symbol zalepených úst. A vzpomeňte na ta moudra o svobodě při prvních plotech v Maďarsku. Dlouhou kapitolou by bylo hodnocení svobody jako nástroje politického boje. Tam agitátoři musí vnutit davu, která nesvoboda by je měla tížit nejvíce, a tak je nutit k demonstracím. Jsou i takoví, kteří tvrdí, že svobodu máme, až ji máme celou, ale potíž je v tom, že ten celek neumíme popsat. Snadno a úspěšně se podařilo přesvědčit mnohé, že společnost nemůže řídit bývalý konkrétní spolupracovník StB, přičemž nevadila u mnohých ve vedení jejich minulost v KSČ, která StB řídila ke svému prospěchu, a málo vadilo, že ten konkrétní předseda vlády netajil, že společnost bude řídit jako diktátor, podobně jak jsou řízené všechny podniky, a taky tak činil. Všechny demonstrace jsou projevem davu a nestydím se být odpůrcem davu, protože v davu zaniká osobnost. V závěru snad připomenu alespoň konkrétní případ, kdy v houfu demonstrantů proti očkování jsou ti, kteří demonstrovat potřebují ze svého přesvědčení, že postoje epidemiologů jsou spíše postoje podnikatelů s vakcínami, než odborná hlediska. Věří názorům jiných, o kterých nic nevědí, další snad uvěřili agitacím o zotročujícím čipování vytvářejícím z nás roboty, a ještě další se snad bojí i toho píchnutí. Dosud nevzpomenuté skupině zdravých se přiznám, že při svém přesvědčení, jak jsem zdravý, dlouho jsem nevěděl, že na prostatě nosím rakovinu (PSA 74) a dopadlo to tak, že od svých 70 let jsem „holka“, tak si dejte pozor vy zdraví sebevědomí muži. ??

ZPĚT na Rozličné texty